Den som ändå fick så här mycket gratis publicitet för sin produkt!
Intervju med Annica Olofsson som säljer Cocaine. (Eller snarare inte säljer, pga försäljningsförbudet.)
Den som ändå fick så här mycket gratis publicitet för sin produkt!
Intervju med Annica Olofsson som säljer Cocaine. (Eller snarare inte säljer, pga försäljningsförbudet.)
Sorligt. Inte för att man inte kommer från grogga på med Cocain. Utan att moralpaniken har spridit sig som en löpeld i Sverige. Det roliga är att samma människor som tycker att “Cocain” ska vara olagligt tycker att alkhol och kaffe är ett utmärkt val.
Herregud, att folk inte kan låta andra vara. Hur dåligt mår man egentligen som person om man hela tiden måste säga åt folk hur de ska leva. Vad folk ska röka, va de ska dricka, va de ska titta på för TV-program, ja allt ska regleras. Endast för att passa in i PK agendan som så många tycker är skit. Låt folk leva som de vill!
Ja, detta känns som ytterligare ett symtom på att vi lever i trygghetnarkomanernas land, som titeln på en bok av David Eberhard lyder.
Nån som förstår argumenten de lägger fram?
“Inom EU ej godkänt livsmedel” – det säljs de facto runt om i Europa redan.
Och butikernas “enormt hög koffeinhalt” – ni säljer redan produkter med ännu högre koffeinhalt.
Det hela är mkt. enkelt.
Det har inte med koffein eller Taurin halten att göra, Jag vet inte var man fått detta ifrån då det är helt fel.
Problemet är att A&O inte följer dom regler som finns för hantering av livsmedel, Det är igentligen mkt. enkelt och går till så här …
1 … A&O skall 1:st registrera sitt företag som livsmdeleshanterare hos sin kommun, ange var varan förvaras och hur den förvaras. när detta är klart så punkt 2
2… A&O skall läsa EU direktiven som gäller för livsmedel och märka produkten “Energi Dryck” och även enligt lagen allt innehåll i burken på Svenska i fallande ordning och likaså skall alla produkter som innehåller mer än en viss mängd koffein undantaget kaffe och te ha texten “Innehåller Hög koffeinhalt”. En bäst för datum skall med på burken också.
3…Man får inte skriva på burken att det höjer prestationsförmågan eller kan öka metabolismen eller att innehållet har någon possitiv inverkan på kroppen utan att man har detta väl dokumenterat och tro mig. Inte ens RedBull som är världens mest studerade energidryck har dessa dokument eftersom dom inte existerar och därmed blivit dömda att ta bort texten “piggar upp hjärta och” något annat som jag glömt som man hade i begynnelsen. Skriver man ut det ändå kan det komma att klassas som läkemedel av livsmedelsverket och har man inte haft problem innan så har man det då.
3… En kundkontakt måste stå med och det räcker inte med en email adress utan det skall vara en fysisk adress som man kan besöka.
4…sist men inte minst så måste man vara del i pantsystemet i Sverige för att få lov att sälja burkar eller flaskor som grossist i Sverige.
Detta innebär att en unik EAN kod bör finnas på burken samt att man måste ha en logga som visar att man får pant och med hur mkt.
Det går dock som privatperson att själv importera för eget bruk utan att man deltager i pantsystemet men man får inte betalt för sin burk när man slänger in den i pantmaskinen som dock behåller burken.
Namnet har man kanske invändningar emot på livsmedelsverket då det förknippas med något annat men man förbjuder inte drycken varken pga, koffeinet eller namnet utan för att A&O struntar i att följa dom regler som finns uppsatt och som alla andra måste följa.
Man kan inte importera vad för skit som helst o sen tro att det bara är att tjäna pengar på det, hade så varit fallet hade man fått lov att importera knark också men det får man inte.
Likaså skall man ta ansvar för sin produkt vilket jag tvivlar på att A&O kan när dom inte ens vet hur man gör för att idka försäljning av den på lagligt vis.
Svårare än så här är det inte och tar inte ens en månad att fixa om man brukar allvar men som sagt, detta är varför produkten blivit förbjuden.
Enkelt eller hur ?? :o)
Vidare när det gäller ämnet som var föbjudet så är det inte iheller helt rätt utan det är inte godkännt inom EU.
D-Ribon är ett monosocker som jag är ganska säker på att man kan få godkännt i EU om lägger ner Energin på det och det inte är farligt i rimliga doser.
Hur sanslösa får reklamfolkets brainstorm-nördar vara ? Härnäst får vi väl häftiga pro-festliga potensdrycker med namn som “Syphilis” och “Leprosy”. Det känns skönt, att inte vara så törstig längre, tycker en gammal ekonom och före detta vd. Men dagens utbildning måste halta rejält, när man kan släppa fram hur “störda” produktnamn som helst.
@carl: Vart går gränsen mellan sanslös och genialisk? 🙂
Kan inte låta bli att svara på inlägget … sanslöst är det just nu men blir genialiskt så fort man fått produkten godkänd :o)
Då har man fått reklam för miljontals kronor helt gratis och har synts överallt… Ligger liksom på allas läppar just nu så jobbar man undan är det riktigt Genilat