The energy drink that cares: White Tiger

fairtradeInnan du fortsätter, läs och begrunda följande:
Rättvisemärkt är en oberoende produktmärkning. När du väljer Rättvisemärkt bidrar du till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i utvecklingsländer.
Detta är kanske inget som normalt associerar till energidrycker, men White Tiger, eller WT Energy Drink, är en svensk energidryck som är Rättvisemärkt.
Denna energidryck genomgått en förvandling, eller en kanske man skulle kalla det frigörelse. På min första burk med White Tiger så stod det så här längst ned på burkarna:

With Taurin & Caffeine

Den White Tiger du köper i affären idag har en Rättvisemärkt-symbol och meddelar istället:

The energy drink that cares

white-tiger-fair-trade-300Hur bryr sig då White Tiger? Jo, sockret i WT Energy Drink kommer från Fairtrade-certifierade producenter. Dessutom så har de tagit bort det omdebatterade taurinet. Resultatet är en frisk och fruktig energidryck utan konstigheter.

Designen med den vita tigern i bakgrunden är mycket välgjord. WT och andra texter i blått förutom energy drink i rött är naturligtvis en vink till färgerna på Red Bull-burkarna, men designen är verkligen mycket snyggare än marknadsledarens. Namnet White Tiger är precis som Red Bull en färg och ett djur, men notera att det faktiskt inte står White Tiger på framsidan av burken!

PS. Den observante har säkert sett Ubuntu Cola i butikens dryckeshylla, och det är en coladryck som också är sötad med Rättvisemärkt socker.

3 reaktioner till “The energy drink that cares: White Tiger”

  1. Såg den i Coop Extra i Jakobsberg för nån vecka sen, och självklart köpte jag den. Blev lite besviken dock, det var inget extra.
    Det enda som lyfter fram den är att den är just rättviemärkt och den snygga burken.

  2. Vilket underbart intiativ med rättvisemärkt energidryck som dessutom är god. Handlade min idag i butiken och jag blev imponerad. Mycket bättre eftersmak än Red Bull och en härligt frisk smak som smälter i munnen! Designen är stilren och hemsidan är också snyggt utformad.

  3. Ännu en kopia av Red Bull som gör ett tappert försök att hitta en angle att sälja mera. Smaken var ingen höjdare heller.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *